Accenture har svært ved at se den brændende platform for danske banker
Danske banker står endnu ikke på en brændende platform, mener konsulenthuset Accenture
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Finans Af
Negative renter, kraftigt stigende omkostninger til compliance i bekæmpelse af hvidvask og andre ligtorne, martrer den danske banksektor. Alligevel er det svært at se noget der brænder i den danske banksektor, i modsætning til briterne, hvor bankerne i øjeblikket angribes heftigt af fintech-branchen.

"Jeg har svært ved at se, hvor den brændende platform er for bankerne," fortæller Klaus Jensen, der er Banking Practice Lead hos Accenture, der til daglig rådgiver især danske banker om strategi og forretningsudvikling.

 Han har siden uddannelsen som cand polit fra Københavns Universitet i 1992 haft et langt arbejdsliv i den finansielle sektor. Startende med en karriere i Nationalbanken, et par år forbi Den Europæiske Centralbank i Frankfurt, direktørjob i Spar Lolland, afdelingschef i Finans Danmark og partner for finansielle services i IBM, har banet vejen til jobbet som toprådgiver for finansielle danske virksomheder i det globale konsulenthus, Accenture.

I England brænder det

I England er den brændende platform, ifølge Klaus Jensen, langt mere tydelig. Fintech-tjenester som N26 og Revolut har på få år været med til at fjerne forretningsgrundlaget med 15-20 pct. blandt de britiske banker.

"Den udvikling har vi endnu ikke set i Danmark. Her ser vi hovedsageligt loyale kunder der ikke stiller særligt store krav til deres bank," fortæller Klaus Jensen.

Bankerne herhjemme har de seneste mange år reduceret omkostningerne med de værktøjer der har været tilgængelige ved en reducering af antallet af filialer og en mere digital forretning. Det kan være digitale tinglysning, adgang til at trække oplysninger hos Skat og digitaliseret betalingerne.

Han tror det nu er tid for bankerne at kigge på andre forretningsmodeller for at komme videre, også på omkostningssiden.

"Det er nu jeg vurderer at bankerne skal træde i karakter. Det er vigtigt at finde andre veje at hæve indtægterne på, specielt i det makroøkonomisk miljø med lave renter," forklarer Klaus Jensen.

Mere holistisk tilgang

Han taler blandt andet om at bankerne skal gå efter at gøre deres rådgivere bedre. Rådgiverne skal simpelthen se mere holistisk på kundens samlede finansielle situation.

"Vores indtryk er, at kunderne gerne vil dele flere data med deres bank mod til gengæld at få mere skræddersyede tilbud. Bankerne skal være en del af kundens økosystem, så det er lige så ofte at kunden henvender sig til banken som omvendt," siger han.

 Efter hvidvask-skandalerne i de fleste nordiske storbanker, begyndende med Danske Bank, er kravene steget kraftigt til compliance, hvilket har lagt store byrder, også på den danske banksektor. Her forudser Accenture et dansk sektor-samarbejde på et område, hvor det giver mening at samarbejde med konkurrenterne i stedet for at bekrige dem.

"Det er blevet vanskeligere at være lille bank, med øget krav til compliance og større krav om skræddersyet rådgivning. Men kunderne har indtil videre ikke vist sig at stemme med fødderne, siger Klaus Jensen om en sektor, der gennem 2019 var godt hjulpet af engangsindtægter fra salget af Sparinvest til Nykredit, de store konverteringsbølger og meget små nedskrivninger på udlån.

Han lægger dog mærke til den trend at flere danske banker, lige under den absolutte top, køber ejerandele i mindre banker.

"Så er de i en position til at skulle være klar, hvis konsolideringen skulle rykke på sig"

Bank med et formål

Accenture har netop udgivet en analyse af, hvad der kommer til at præge måden at drive bankforretning på det næste år. Ti trends skitserer den motorvej, som bankerne skal køre på, men især tre trends er væsentlige at dykke ned i for det danske marked, vurderer Klaus Jensen.

De tre tendenser, som han peger på, er: 1. fokus på omsætning, 2. intelligente værktøjer fortsætter deres indtog i banksektoren og 3. bliver purpose banking definerende for de kommende ti år.

"Purpose banking ser vi allerede lidt til. Eksempelvis har Arbejdernes Landsbank høstet god omtale på deres grønne boliglån. Og mange banker begynder at indføre grønne lån, men lige nu handler det nok mere om image-polering end en reel forandring. Bankerne vil gerne ramme kunderne lige der, hvor kundernes interesse er, og det er de grønne lån et meget godt udtryk for. Derfor vurderer jeg, at 2020 kommer til at blive definerende for, om bankforretning med et højere formål blot er en enlig svale, eller om det faktisk kommer til at definere bangforretning fremadrettet," forklarer Klaus Jensen. 

Forsiden lige nu


Børsen anbefaler