Bankchef vil erstatte "titusindvis" af ansatte med robotter
Masser af de mest gængse kundeforespørgsler er ganske nemme at håndtere uden medarbejdere, siger Michael Corbat, topchef i Citigroup.
Foto: Arkiv: Ritzau Scanpix
Finans Af
Den amerikanske storbank Citigroups topchef, Mike Corbat, forventer at "titusindvis" af medarbejdere i bankens call centre vil blive erstattet med robotter, som ikke bare vil være billigere, men også give bedre kundeoplevelser.

Det fortæller han i et interview med Financial Times.

- Når man tænker på data, kunstig intelligens, rå digitalisering af forandrende processer, så har vi fortsat titusindvis af folk i call centre, og vi ved, at når vi kan digitalisere de processer, kan vi ikke kun radikalt ændre eller forbedre kundeoplevelsen, men det koster også mindre at yde den, siger Mike Corbat til avisen.

Han peger samtidig på, at 30 af de mest normale kundeforespørgsler, eksempelvis bestilling af nye kreditkort eller kontoopgørelser, er ganske lette at håndtere uden medarbejdere.

Citigroup har tidligere advaret om, at banken, som har 209.000 medarbejdere på verdensplan og 100 mio. kunder, på sigt vil erstatte op mod halvdelen af dens 20.000 ansatte i investeringsbankområdet med maskiner og robotter.

Citigroup investerer årligt 8 mia. dollar i it-udvikling, og netop bankens størrelse og evne til at investere i ny teknologi betyder, at Citigroup ikke behøver deltage i en amerikansk bankkonsolidering, som mange analytikere nu forudser efter fusionen mellem BB&T og Suntrust for fjorten dage siden.

- Vi har skala. Vi er komfortable med det marked, vi opererer i, vi er komfortable med vores kundebase. Det leder dig hurtigt tilbage til en samtale om organisk vækst, lyder det fra Corbat.

Citigroups koncernchef mener, at netop fusionen mellem Suntrust og BB&T, der bliver til USA's sjettestørste bank, er drevet af behovet for størrelse, som skal sikre ressourcerne til at investere i og indføre ny teknologi.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu


Børsen anbefaler



Cxense Display