Nyt betalingsregime fra EU truer banker - og giver dem gyldne muligheder
Partner i fintech-konsulenthuset, Norfico, Kristian Thure Sørensen
Foto: PR-foto
Finans Af
Det nye EU-betalingsdirektiv (PSD2), der står til gennemførelse over hele EU fra januar næste år, åbner store muligheder for nye forretninger for bankerne og Nets.

Samtidig er truslerne fra store aktører som Facebook, Apple, Google og Samsung mod de etablerede spillere og deres betalingsprodukter mere skræmmende end nogensinde før.

"Det er ikke udelukkende dårligt for bankerne, der i det nye betalingsregime kan vælge selv at tage en tredjepartsrolle," siger partner i fintech-konsulenthuset, Norfico, Kristian Thure Sørensen, og fortsætter:

"Den her ordning med, at man kan gennemføre betaling via tredjepart, giver helt klart nye og gamle udbydere muligheder for at lave nye betalingsløsninger."

 Det opsigtsvækkende i den nye lovgivning på området for betalinger er, at tredjepart med kundens tilladelse kan få indsigt i kundens bankoplysninger.

Desuden kan tredjepart sætte betalinger i gang fra kundens konto, hvis de får lov af kunden, men uden at spørge banken om lov.

Alle kan komme med

Tredjepart kan være butikker i alle afskygninger, men det kan såmænd også være andre banker eller betalingsformidlere som Nets.

Alle banker med respekt for sig selv skal tage PSD2 alvorligt. Ellers bliver de simpelthen kørt bagud, er vurderingen fra Norfico..

"De fleste store europæiske banker er ved at lægge ambitiøse PSD2-strategier, hvor de aktivt prøver at forfølge nogle af de muligheder, som det nye direktiv giver," fortæller Kristian Thure Sørensen.

"De store udenlandske spillere har en stærk track record for at lave produkter, som vi forbrugere rigtigt godt kan lide"

Skal spørge forbrugeren om lov

De nye regler kræver dog stadig, at tredjeparterne skal ud og spørge forbrugeren, om de må tilgå ens bankkonto.

"Det kræver både tillid fra forbrugeren og en kanal, hvor man som forbrugere kan melde sig til løsningen og administrere sine aftaler," siger Kristian Thure Sørensen.

Men har de den tillid, er der gode muligheder for spillere som Apple Pay, Samsung Pay, Google, Facebook osv., der i forvejen er meget tæt på kunderne.

"De store udenlandske spillere har en stærk track record for at lave produkter, som vi forbrugere rigtigt godt kan lide," siger Kristian Thure Sørensen.

Google har eksempelvis annonceret, at man i USA kan sende penge til hinanden via sin Gmail-app.

Amazon og Facebook er allerede inde i folks hoveder

Selskaber som Amazon og Facebook er allerede en del af forbrugerens hverdag, hvorfor det ofte er meget naturligt også at foretage sine pengetransaktioner, når man allerede er i færd med alle sine andre gøremål på de tjenester.

"Det vil være oplagt for Amazon at spørge om de ikke må hæve pengene direkte på bankkontoen. Det vil spare dem en hulens bunke penge, da internettransaktioner med betalingskort er forholdsvist dyre. På rigtigt mange måder kommer PSD2 til at udfordre udvikling og innovation," siger Kristian Thure Sørensen.

De store internationale spillere er datadrevne. Er der noget som genererer mange data, så er det transaktioner. Er man rig på data om forbrugerne, kan man hurtigt sælge andre ting end lige transaktioner mellem forbrugerne.

"Det vil være oplagt for Amazon at spørge om de ikke må hæve pengene direkte på bankkontoen. Det vil spare dem en bunke penge, da internettransaktioner på kort er forholdsvist dyre"


"At de store spillere potentielt får flere data ved at indtræde i transaktioner kan i sig selv være med til at drive deres forretningsmodel, da de formår at skabe værdi ud af data," mener Kristian Thure Sørensen.

Data mere værd end penge

Udviklingen betyder, at det kan hurtigt blive en gammeldags og alt for forenklet model udelukkende at se på de gebyrer, man kan tage for at gennemføre en betaling. Data om kundernes adfærd kan nemlig hurtigt få en større værdi.

"De nye spillere kigger på værdien af transaktionen, også ud fra et dataperspektiv," siger partneren i Norfico.

 De nye spilleres forretningsmodel er ikke at købe et produkt og sælge det videre, men eksempelvis at tjene penge på at gøre din dagligdag lettere.

"De spillere tænker bare betalinger ind som en del af deres samlede forretningsmodel," siger Kristian Thure Sørensen.

Forsiden lige nu


Børsen anbefaler