Danske Bank-solo på mobilbetaling irriterer konkurrenter
Foto: Colourbox
Finans Af
Danske Banks soloridt på den nye digitale løsning, hvor kunderne kan betale med mobilen, er en sten i skoen på resten af branchen.

Det bryder simpelthen med en gammel musketered i banksektoren om, at man laver fælles infrastruktur på det store ting, såsom dankortet og betalingsservice.

 Det skriver Berlingske Business.

Danske Banks nye Mobilpay-system kan overføre penge til andre mobiltelefoner uden først at skulle udveksle kontooplysninger eller bruge NemId. Og systemet kan bruges uanset hvilken bank, man har.

Swipp'en på vej

Men andre banker har sammen udviklet et lignende system, Swipp-app'en, der snart skal lanceres, og her forstår man ikke, at Danske Bank ikke træder i de samme pedaler som de andre banker.

"Danske Bank har valgt at lave deres egen løsning, men et eller andet sted havde vi håbet på, at der kun ville være én løsning, så man ikke som forbruger skal ud og døje med at have to," siger Lasse Nyby, adm. direktør i Spar Nord, til Berlingske Business.

Undren i Jyske Bank

Også Jyske Banks topchef Anders Dam undrer sig.

"For os at se ville det være mest kosteffektivt, at der kun blev udviklet én platform, men vi accepterer selvfølgelig Danske Banks suveræne ret til at vælge deres egen vej," sige Anders Dam.

Danske Bank begrunder selv deres enegang med, at konkurrenternes app, Swipp, ikke kan bruges i udlandet.

Foreøbig har 220.000 danskere downloadet Danske Banks app, og næsten halvdelen af dem er ikke engang kunder i Danske Bank.

  



Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu


Forsiden lige nu


Børsen anbefaler



Cxense Display