Accenture: Bankerne skal i tænkeboks - ellers dør de
Foto: Colourbox
Finans Af
Hajerne cirkler rundt om de danske banker, og hvis ikke de nytænker deres forretning og bliver meget mere relevante i hverdagen for deres kunder, så bliver de spist af en række nye spillere. Sådan lyder vurderingen fra det internationale konsulenthus Accenture overfor netmediet Finanswatch.

 Spillere som Applepay, Amazon, Alibaba, Google, PayPal og mindre spillere som Lendino, Udenombanken.dk og andre truer med at spise bankernes traditionelle forretningsområder, og hvis bankerne sidder med hænderne i lommen, forsvinder en tredjedel af deres omsætning i løbet af kort tid, vurderer Accenture.

Flere konkurrenter

"Vi har allerede i nogle år set bilfabrikanterne tilbyde leasing, så det, vi ser, er, at konkurrentbilledet er betydeligt mere komplekst, end det har været tidligere, fordi der kommer nye spillere ind og tilbyder traditionelle bankydelser eller bankprodukter. Vi har lavet det estimat, som siger, at hvis bankerne ikke gør noget som helst, så kan de miste op til 32 pct. af deres omsætning inden for en årrække," siger Mads Raahede, managing director for finansielle services hos Accenture, til Finanswatch.

Accentures egne undersøgelser ud fra knapt 4000 amerikanske bankkunder taler deres eget tydelige sprog. 46 pct. af de unge mellem 18 og 34 år ville overveje at blive kunder hos PayPal, hvis firmaet tilbød bankydelser. For Google er tallet 40 pct., 37 pct. for Amazon og 34 pct. for Apple. Og det er næppe meget anderledes i Danmark og resten af Europa, vurderer Raahede.


Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Forsiden lige nu


Børsen anbefaler